سفارش تبلیغ
صبا ویژن
وبلاگ دینی ضعف یا قوت؟ 

پیش درآمد: این بحث پیش تر در وبلاگ نقد پارسی بلاگ مطرح شده بود. متأسفانه جناب عشقی علی‏رغم وعده، حاضر به بازگرداندن وبلاگ به این جانب نشد. امیدوارم بتوانم بحث را در اینجا پی بگیرم. 

پارسی بلاگ کم و بیش به عنوان یک میزبان دینی شناخته می شود. باید دید که آیا این گونه است یا خیر و در صورت مثبت بودن پاسخ، این مسئله ضعف است یا قوت؟  

در پاسخ به سؤال فوق باید گفت که پاسخ هم منفی است و هم مثبت. منفی از این نظر که هیچ قیدی برای وبلاگ‏ها در نظر گرفته نشده است و هر کس بنا به ذوق، علاقه و هدف گذاری خود وبلاگ تأسیس می‏کند و به اداره‏ی آن می‏پردازد. حتی وبلاگ‏هایی هستند که به لحاظ میزان فعالیت و آمار بازدید در سطح خوبی هستند، ولی سمت و سویشان بسیار ظریف و هنرمندانه ضد دینی است. همه‏ی اینها در حالی است که این وبلاگ ها از طرف پارسی بلاگ منتخب هم شده‏اند (که در جای خود به آنها پرداخته خواهد شد). اما پاسخ سؤال مذکور از این جهت مثبت است که به هر حال مدیران پارسی بلاگ نگاهی کیفی و محتوایی به مطالب وبلاگ ها دارند و به نوعی ارزشی برخورد می کنند و چون مدار همه‏ی ارزش‏های حقیقی دین است، این سمت و سوی محتوایی، خود به خود «دینی» تعبیر می شود. برخی نیز با انگیزه‏های نامشخص تلاش می کنند هرگونه جهت گیری انسانی و ارزشی در امر وبلاگ نویسی را محو کنند و با همین جهت‏گیری، پارسی بلاگ را نیز تحت فشار قرار می‏دهند. گاهی نیز ممکن است این لقب به این دلیل به پارسی بلاگ نسبت داده شود تا آن دسته از وبلاگ نویسان که تعلقات دینی ندارند و یا به غلط دین را محدود کننده علایق خود می‏دانند، مهمان پارسی بلاگ نشوند. آنچه مسلّم است اینکه وبلاگ نویسان ارزشی که به مؤلفه های اخلاقی پایبند هستند، پتانسیل بالایی دارند و اگر بنا به تقابل باشد، کسانی که بدون منطق شلوغ می کنند، چاره ای جز تسلیم و یا جنجال در جهت رسوایی خود نخواهند داشت. 

اما آنچه پیش‏تر مایه تأسف بود اینکه مدیران پارسی بلاگ از خوانده شدن با لقب دینی وحشت داشتند! وجود این وحشت می توانست اشکالی نداشته باشد اگر ایشان به وحشت خود دامن نمی زدند و نمی خواستند به انحای مختلف ثابت کنند که دینی نیستند! در یادداشت مندرج در وبلاگ سابق (مذکور در پیش درآمد) به مدیران محترم پارسی بلاگ خاطر نشان شد که آنها که بنا به هر دلیل دلشان می خواهد شما را با صفت دین بشناسند، و آنها که دوست دارند این شناسایی را باور کنند، با قسم و آیه‏ی شما و با عکس‏العمل‏های شما تغییر نظر نخواهند داد و بهترین برخورد با این ادعا بی‏توجهی و پی‏گیری مدیریت مورد نظر خود با جدیت فراوان می باشد. می‏توان گاه توضیحات کوچکی ارائه داد و به کار خود مشغول شد، نه اینکه با پاسخ عملی به این مسئله ؛ وقت، انرژی و محتوای پارسی بلاگ را فدا کرد. خوش‏بختانه در ماه‏های اخیر شاهد تعادل رفتاری مناسبی از مدیران پارسی بلاگ هستیم و ایشان اخیراً به هجمه‏های غیر منطقی کمتر توجه می کنند و البته در عمل - چون گذشته – تلاش می‏کنند که هر مطلبی شایستگی منتخب شدن داشته باشد (صرف نظر از گرایش نویسنده) انتخاب گردد. 

در این زمینه صحبت بیش از این است و انتقادات این جانب در دقت عمل مدیران محتوایی به قوت خود باقی است، اما در فضایی که کسی یا کسانی به اصل ماجرا می‏تازند، شرایط را برای طرح انتقادات مساعد نمی بینم.



  • کلمات کلیدی :
  • نوشته شده توسط امیر عباس در سه شنبه 86/1/7 و ساعت 7:46 عصر
    نظرات دیگران()

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    خبر فوری: دینی بلاگ هک شد
    خبر فوری: دینی بلاگ هک شد
    ناتوانی پارسی بلاگ
    وبلاگ دینی ضعف یا قوت؟
    طراح قالب: رضا امین زاده** پارسی بلاگ پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ
    بالا